søndag, mars 18, 2007

Vil du ha et annet liv?

Næringslivet kaster seg over den virtuelle verden i Second Life. Snart må det være flere ansatte i næringslivet som beveger seg rundt i landskapet enn det er fantasisøkende innbyggere. Hva gjør de der? Er dette starten på en ny internettfase eller er det dotcom-bølgen om igjen? test

Siste blogginnlegg på dagensit.no:

First Tuesday kjørte i går Second Life som tema, i den virkelige verden på Rockefeller i Oslo. Etter tur kom folk fra Burson-Marsteller, IBM, DesignContainer, Opinion og Movation opp på scenen og fortalt om sine erfaringer i den virtuelle verden.. De er i selskap med en hærskare store og mindre merkevareprodusenter, medieselskaper, reklamebyråer og andre bedrifter. Medieomtalen av Second Life har vært stor langt utenfor spillmenighetenes rekker. Selv Dagens Næringsliv har viet fenomenet mye spalteplass.

Det er faktisk gått så langt at konsulentselskapet Gartner mener Second Life allerede har passert hype-toppen.

Second Life har i dag 4,6 millioner innbyggere, men bare drøye 17000 er logget på i skrivende stund. Smakebitene vi så i går viste ikke noen imponerende grafikk og stort sett er det bygninger, store rom og lite folk. Kommunikasjonen mellom personene skjer via chatting.

Hvorfor?

Ingen av de som var på scenen i går vet hva de får igjen for tiden de investerer i Second Life. De har bare følelsen av at det som skjer i Second Life får betydningen for utviklingen av måten vi kommer til å bruke internett. Men det blir alvor når IBM skal investere 100 millioner dollar på å sin tilstedeværelse i Second Life. Det er klart dollarene ruller raskt dersom de har noen tusen ansatte som bruker arbeidstiden i Second Life.

Noen tjener penger i Second Life. Det er de som selger tomter, hus og innredning til alle bedriftene som vil etablere seg i Second Life og som ikke ønsker eller har tid til å programmere selv.

Spill eller ikke?

"Innbyggerne" i Second Life kan deles i tre:

- De som er genuint interessert i å utvikle en fantasiverden, som både synes det er morsomt med rollespill og bygge opp en ny verden.

- De som synes det er kult å tjene penger på varer og tjenester i en virtuell verden

- Næringslivsfolk som ikke tør å la være å lære denne nye plattformen

Folkene bak Second Life, det amerikanske selskapet Linden Lab (http://lindenlab.com/) benekter at dette er et spill.. Det er en virtuell verden. De har sikkert rett i at du ikke skal samle poeng eller skyte ned flest mulig, men Second Life er definitivt et rollespill der du kan ikle deg den fantasifiguren du måtte ønske å velge det utseende og de egenskapene du vil.

Hypp på en hype?

Da internett kom til Norge i 1994 og Brønnøysund Avis, Dagbladet, Computerworld og Teknisk Ukeblad startet nettsider vinteren/våren 1995, hadde jeg stor tro på at internett ville bli det store for kommunikasjon og informasjon. Jeg har ikke den samme følelsen når det gjelder Second Life. Det kan være teknologier her som kan bli stort for å skape virtuelle møteplasser, men enn så lenge står ikke medieomtalen i forhold til innholdet.

Jeg har fulgt fenomenet via media på papir og nett i lang tid, men ikke selv gått inn i spillet som avatar (rollefiguren du lager som er ditt alter ego i Second Life).

Get a First Life!

Og selvsagt kommer parodien. På www.getafirstlife.com oppfordres folk til å skaffe seg et første liv. Gå ut. Det er gratis. Og for de tekniske: First Life er en 3 D analog verden der serverforsinkelser aldri skjer. Antall innbyggere har passert 6,5 milliarder.

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hjem

No Need to Click Here - I'm just claiming my feed at Feedster