mandag, januar 29, 2007

YouTube for proffer

New York Times Co. og mange andre store amerikanske medieselskaper har gått inn med kapital i det ferske videodistribusjonsselskapet Brightcove. Deres teknologi gjør det mulig for medieselskapene å ha full kontroll på opphavsrettigheter.

Videoene vises både på innholdsleverandørenes egne sider og på Brightcoves portal. Innholdsleverandørene bestemmer om deres video skal distribueres fritt, lastes ned mot betaling eller finansiert av annonser

Ifølge bloggeren Marc Glaser hentet Brightcove nylig inn 59,5 millioner dollar. Det skal verdsette selskapet til 220 millioner dollar, altså over 1,3 milliarder kroner. Selskapet ble startet op i 2005.

Forretningsideen for Brightcove er å ta betalt av innholdsleverandørene som bruker videodelingstjenesten, enten som en fast pris eller pr visning dersom leverandøren selger annonser i videoen. Selskapet skal ha over tusen innholdsleverandører på kundelisten. Over 800.000 så videoer på portalsiden i desember.

Les mer Can Brightcove Solve Net Video for Pros, Big Media
og Brightcove

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hjem

No Need to Click Here - I'm just claiming my feed at Feedster