torsdag, februar 17, 2005

Live TV mest populært

Overraskende nok er TV på direkten mest populært blant 3G-brukerne viser en fransk undersøkelse. Liten skjerm og ikke alt for god bildekvalitet er ingen hindring.

Mobilabonnenter i Frankrike kan i dag ta i mot 21 TV-kanaler via 3G-nettet som ble lansert i fjor. Abonnentene har strømmet til lokket av muligheten for TV, videoklipp og "kontoret med seg overalt". Som en av de få offentliggjør det franske mobilselskapet Orange hva kundene deres bruker 3G-telefonen til utover å snakke med. 3G er etterfølgeren etter GSM. Dette mobilnettet kan overføre TV, video og avanserte spill.
60 prosent av de franske 3G-abonnentene har tatt i bruk TV-muligheten og 57 prosent videomuligheten på sin telefon. I gjennomsnitt laster hver av de 35.000 abonnentene ned 15 videoklipp i måneden og ser 25 minutter på TV.
- Det var overraskende at direkte TV har slått mest an. TV utgjør 55 prosent av 3G-oppkoblingene, sier sjef for Orange i Frankrike Didier Quillot.

Snakk om samme video. Telecom Italia Mobile har gått en annen vei. Det italienske mobilselskapet vil gi brukerne mulighet til å se på direktesendt video eller korte videoklipp samtidig som abonnentene snakker i telefonen. To eller flere personer kan se på samme video og snakke om den. Når videoklippet er slutt, kan de snakke videre på telefonen. Videodeling fra person til person har et stort potensial i massemarkedet tror direktør Luca Luciani i TIM.
Nokia har utviklet systemet med tilhørende telefoner. - Vi venter at videodeling vil utgjøre ti prosent av mobilmarkedet, sa direktør for nettverk Simon Beresford-Wylie i Nokia.

Ikke overbevist. Konvergensen mellom tale, data og video på mobiltelefonen er et hett tema i mobilbransjen. 3G-nettet som nettopp er lansert vil om to-tre år bli oppgradert slik at overføringshastigheten blir større og videokvaliteten bedre. Konsernsjef Cédric Ponsot i Universal Mobile International advarer mot at teknologene styrer butikken.
- Hold fast ved det grunnleggende spørsmålet: Hva vil kundene ha? formante han en forsamling av mobiltelefonleverandører og mobiloperatører. TV-selskapene må finne ut hva slags TV-programmer og hva slags format brukerne vil ha på mobilen. Først da kan de finne ut hva brukerne er villige til å betale for.

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hjem

No Need to Click Here - I'm just claiming my feed at Feedster