fredag, februar 04, 2005

Samme annonsører på internett og Super Bowl

Super Bowl, finalen i amerikansk fotball, er det mest sette programmet i USA. Det er også programmet med størst reklamefokus før, under og etter. Annonsørene er ville ette rå kjøpe reklame. Prisen er 2,4 millioner dollar (15 millioner kroner) pr 30 sekunder. Janet Jackson skapte skandale i fjor ved å vise den ene puppen ved et "uhell". Det hadde knapt skapt de store bølgene dersom det hadde skjedd i et annet TV-program.

New York Times har sett hvem som annonserer i årets Super Bowl. Og fant en overraskende overensstemmelse med enkelte av de store annonsørene på Google. Eli Lilly (kosmetikk), Napster (musikk), Novartis (legemidler) og Staples (kontorartikler) er blant Super Bowl-annonsørene som også er regelmessige annonsører på Google skriver New York Times.

Men fortsatt er brukes de store pengene på TV. I fjor hadde amerikanske nettsteder inntekter på 8,7 milliarder dollar (55 milliarder kroner) mens det totale annonsemarkedet i USA var på 264 milliarder dollar (1,6 trillioner kroner!).

Super Bowl er et amerikansk fenomen som gir signaler om i hvilken retning reklamebransjen og annonsørene går. De siste årene har det vært (nesten) like stor interesse rundt reklamefilmene under TV-overføringen som selve kampen. Ikke så rart når minuttprisen er 30 millioner kroner og effekten er høyst usikker. Enn omseerne er ute etter øl og potetgull når de 30 sekundene spilles?

Les TWeb Search Sites See Clicks Add Up to Big Ad Dollars

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hjem

No Need to Click Here - I'm just claiming my feed at Feedster